4 av 10 äter inte mer hälsosamt i perioder då de tränar!

ENLIGT EN UNDERSÖKNING i branschen så tränar svensken för att påverka den långsiktiga hälsan snarare än för att få kortsiktiga resultat. Endast 14% tränar för att gå ned i vikt och så få som 4% för att bygga muskler. Undersökningen visar även att regelbunden motion inte nödvändigtvis behöver ha ett samband med förbättrade kostvanor. Endast 2 av 10 uppger att de äter mer hälsosamt i perioder då de motionerar.

Att försöka kombinera regelbunden träning med en sund kosthållning kan vara en bra idé för att upprätthålla och bibehålla en god hälsa. Men trots att många svenskar är aktiva i fråga om träning, går motion inte nödvändigtvis alltid hand i hand med en bra kost. 4 av 10 har inte en bättre kosthållning i perioder då de tränar regelbundet. Allra slarvigast med kosten under träningsperioden är män där endast 22% uppger att de äter hälsosamt och allsidigt. Motsvarande siffra bland kvinnor är 27%.

Solgar rekommenderar därför en alltid en allsidig och näringsrik kost tillsammans med regelbunden motion. Detta föra att man faktiskt skall må bra av sin träning. Man får aldrig glömma att träning en än extra belastning för kroppen och att kroppen försätts in en katabol (nedbrytande) fas direkt efter träning. Vi gör av med extra energi och näringsämnen. Under träningsperioder är därför kroppen i extra stort behov av näring. Då vi oftast har svårt att få ihop en bra kost i relation till vår träningsintensitet kan det faktiskt vara ett bra alternativ att komplettera med kosttillskott som bl.a. vitaminer, mineraler, aminosyror och andra återhämtnings produkter.

Källa: Hälsobarometern